OFFLINE

Johanna Elbe

”Jag målar det jag känner, inte det jag ser.”

Konstnären

Johanna Elbe (f. 1984) är uppvuxen i Gislaved och bedriver idag sitt konstnärsskap i Växjö där hon även studerade bildkonst och matematik på universitetet, 2003-2008. Medlem i Svenska Konstnärsförbundet och legitimerad bildlärare på gymnasial nivå. Hon har arbetat med ett stort urval av olika medier vilket faller sig naturligt inom utbildningsväsendet.

Johanna fastande tidigt för koppargrafik med fokus på etsning i både hård- och mjukgrund. Grafiken varvades flitigt med måleri i akryl under hennes tidiga karriär men lades på hyllan i samband med att hon fick barn och livssituationen förändrades.  Efter en längre paus från konsten blev hon verksam igen 2019 då måleriet blev en del i läkeprocessen efter en svår utmattning. Detta resulterade i Johannas abstrakta verk som idag är stommen i hennes aktuella formspråk.

Konsten

Skapandet sker intuitivt och tavlorna växer sakta fram i tunna lager på lager i akryl. Johanna eftersträvar återhämtning i en meditativt underbyggd ton som fokuserar på det avskalade och enkla. Hon målar för sin egen skull med en förhoppning om att kunna koppla bort omvärlden och uppslukas av något annat än vardagens alla måsten.  Varje konstverk har en koppling till ett fragment i naturen och är en abstrakt tolkning av det element det representerar. Det handlar inte om att göra en avbildning utan om att intuitivt fånga den känslan som naturen kan inbringa i betraktaren. En känsla av lugn, välmående och återhämtning är kärnan i Johannas skapande.

Utlåtanden

Nyligen gjorde Svenska konstkritikern Stig Åke Stålnacke, medlem i AICA, en skrivelse om konstnären i "Johanna Elbes viskningar och rop". Hela konstkritiken kommer finnas tillgänlig på hemsidan.

... Jag har också allt starkare börjat betrakta hennes bilder som brev till betraktaren, brev till oss alla som möter hennes konst. Hennes viskningar och rop. Ett råd, i all välmening, se också du hennes konst som kärleksbrev till dig. Då blir ert äventyr rikare
- Stig Åke Stålnacke, 2023 - Medlem i AICA

Master of abstraction. With her delicate color selection and subtle texture, she creates pieces that fill spaces with calm. She seeks a meditative atmosphere for your space.
- Christina Pomareta, 2022 - Curator, Van Gogh Art Gallery.

Vill du se mer av Johanna kan du besöka hennes Instagram @af_elbe eller hennes webbsida afelbe.com.

"Into the Aqua"
Växjö